S3. Bullying – Creativitat

Activitats Bullying:

  1. La cadira calenta: la proposta consisteix en què els alumnes van passant per una cadira central i els seus companys han de dir 5 adjectius positius i 5 adjectius negatius de cadascun. La intenció seria posar en relleu que tothom té coses positives i negatives, i que normalment, els estudiants més “populars” són els que més ràpid emplenen la llista dels bons, però també la negativa, mentre que amb els més tímids triguen més en emplenar les dues. Em sembla interessant però ho limitaria a aspectes positius per tal de potenciar el positivisme, ja que poc ser molt incòmode que algun estudiant només rebi coses negatives, podria ser fins i tot contraproduent.
  2. La caixa del mal rotllo: a l’aula hi haurà una caixa del mal rotllo en què els alumnes agafaran papers a l’atzar on hi haurà frases que qualsevol persona patint bullying podria escoltar, (del tipus, cada dia em treuen l’estrepà, m’insulten i em diuen grassa). Es tracta d’empatitzar amb les víctimes del bullying, llavors aquestes frases es classificaran ala pissarra a la columna dels aspectes que NO volen rebre. I entre tots han de formular frases i actitus que SÍ els agradaria rebre per part dels seus companys, d’aquesta manera busquem les solucions al mal rotllo entre tots. Serveix per acabar de comprendre el que és el bullying i emfatitzar amb la víctima de manera que durant l’etapa d’ESO si viuen una situació així podrien recordar els sentiments que els van vindre en legir el primer paper.
  3. Assetjats: en aquesta activitat es gravarien en video dos situacions fíctices per grups. La primera seria la representació d’un acte de bullying on l’observador no defensa l’agredit, sinó que se’n riu i fins i tot col·labora, i a la segona situació l’observador sortiria en defensa de l’agredit. Crec que és un exercici molt interessant en què el paper del professor és essencial per tal de garantir que la dinàmica funciona adequadament.
  4. Les dues files: la meitat dels alumnes han d’escriure en un paper qualitats positives i l’altra meitat qualitats negatives, per després barrejar tots els papers i a l’atzar els alumnes han d’agafar un paper i col·lacse’l al front. A continuació, han de formar grups a partir de la descripció que es donen mutuament de les definicions del paper. No he acabat d’entendre com funciona l’activitat ni quin era el seu objectiu així que no entraré en valoracions.
  5. Cadira de rodes: proposta similar al d’assetjats però una mica més crua, l’alumne agredit estaria assegur a una cadira de rodes. Em sembla una mica fort i crec que el fet de que estigués en cadira de rodes podria desvirtuar l’atenció cap a discapacitats en lloc de tractar-ho com un tema que passa diàriament amb alumnes sense necessitat de tenir cap tipus de limitació física.
  6. Cercle: en aquesta proposta els alumnes es situen en cercle i cadascun posa el seu nom a un tros de paper. Llavors aquests papers es van passant cap a la resta de companys que han d’escriure un adjectiu que creguin que descriu a aquesta persona. Crec que és una proposta interessant per detectar situacions de bullying, i una bona variant és que hagin de doblegar el paper per tal que no es vegi el que escriuen la resta i obtenir uns resultats per reals.
  7. Caixa del bon rotllo: a classe hi ha una caixa del bon rotllo en què els alumnes poden ficar cors de paper amb el seu nom i el del destinatari, acompanyat d’un adjectiu positiu, acció ben realitzada o qualsevol bona actitud. El professor revisarà la caixa periòdicament i quan tots tinguin cors es pot obrir per descobrir que coses bones els seus companys valoren. Es tracta de detectar casos de bullying i potenciar el bon rotllo.

Creativitat

Què és la creativitat?  es l’acció de realitzar coses noves o fer-les d’una manera diferent del que s’havia fet fins aquell moment.

Què és ser creatiu? és la persona que posa en marxa la creativitat, ja sigui per iluminació momentànea, per haver estar treballant sobre el tema o per necessitat.

Quin ha sigut l’acte més creatiu que has fet? m’ha costat pensar en algun però pot ser un projecte que vaig fer a la carrera, en què haviem d’aconseguir solucionar l’entrada a un local amb una forma molt extranya, i en què la rasant del carrer era molt inclinada. La solució va ser creativa, ja que va solucionar el problema de manera senzilla i eficaç. I aqui és on recordo que la creativitat sempre et troba treballant, no és només una qualitat d’algunes persones afortunades, sinó que tots en tenim en menor o major mesura aquesta part, però cal desenvolupar-la.

Un professor de projectes ens va explicar que tenia comprovat que quan algú havia de solucionar un problema (parlem d’arquitectura) trovaba la solució (IDEA, CREACIÓ) al cap de 5 hores centrat a allò, i és veritat, ni que sigui per proves i descartes les idees que no et funcionen fins que trobes l’adequada, i això es pot aplicar a gairebé a tot!

Quins factors influeixen en la creativitat?  alguns com l’entorn, la iniciativa, l’imaginació, són comuns a molts dels grups.

Creativitat

Anuncios

Responder

Introduce tus datos o haz clic en un icono para iniciar sesión:

Logo de WordPress.com

Estás comentando usando tu cuenta de WordPress.com. Cerrar sesión / Cambiar )

Imagen de Twitter

Estás comentando usando tu cuenta de Twitter. Cerrar sesión / Cambiar )

Foto de Facebook

Estás comentando usando tu cuenta de Facebook. Cerrar sesión / Cambiar )

Google+ photo

Estás comentando usando tu cuenta de Google+. Cerrar sesión / Cambiar )

Conectando a %s