S7. Exemples d’innovació docent

Exemples d’innovació docent

Gràcies al video de l’Isaac Asimov del 1988 hem pogut posar de relleu que tenim els mateixos problemes en l’educació que teníem fa gairebé 30 anys com en el moment en què tractem que tots els alumnes aprenguin el mateix tot i que tinguin interesos i aptituds molt diversos. Asimov va ser capaç de preveure l’impacte que tindria la tecnologia i internet a les nostres vides, impulsant l’autoaprenentatge, personalitzar l’aprenentatge, i posant a l’avast de qualsevol moltíssima més informació del que havia s’havia arribat a tenir. En aquest vídeo es donen unes pincellades:

Reflexió personal:

  • Em sembla molt interessant la possibilitat que obren les noves tecnologies i sobretot internet pel fa a la quantitat de material del que es disposa i la ràpida manera de poder accder-hi.
  • Tot i això hem sembla que tant el vídeo de l’Isaac Asimov com en aquest aquest s’obliden del factor humà. El mateix temari canvia molt segons la persona que te l’expliqui i, fins i tot, pot fer que una assignatura que mai t’havia interessat, de sobte et cridi l’atenció, t’emocioni i vulguis investigar més sobre el tema, i a inrevés, temes que et semblen interessant poden ser destrossats per una mala docència. Enseñar significa emocionar.
  • També hem sembla que els alumnes han de poder tenir diferents assignatures, per poder elegir en el que sí volen seguir treballant o investigant.

Posada en comú grupal:

  • Asimov era un visionari que va ser capaç de predir la revolució tecnològica i l’impacte d’aquesta en la educació.
  • És veritat que hi ha plataformes online molt útils i que cada cop més estudiants escullen realitzar màsters o carreres a distància ( UNED, UNIR) o portals on podem descarregar temari per preparar pel nostre compte (apuntrix, youtube, unybookWuolah).
  • Creiem que són necessaris uns coneixements bàsics i donar d’ingredients als alumnes perque ells mateixos puguin fer la seva recepta.
  • El vídeo tampoc parla de la motivació, és genètica o no? això podria explicar perquè hi ha gent a qui li agrada investigar i aprendre, i altres que no. Jo sóc de la opinió que hi ha una part més de base, en què hi ha persones més curioses per naturalesa, però també influeix tenim un objectiu que t’agradi.

 

Alguns exemples d’innovació docent

Projecte ecoceràmica: realitzat a l’Escola d’Art i Disseny de Terrassa, dins d’un cicle formatiu. Consistia en comprovar la “viabilitat artística” dels fangs de la zona d’Abrera mitjançant la creació d’objectes ceràmics creats pels propis alumnes. Aquests tipus de projectes impliquen:

  • Que l’escola i la empresa (en aquest cas Fundació Mina- Aigües de Terrasa) treballin conjuntament, afavorint-se mutuament l’un de l’altre.
  • Requereix la implicació de l’alumnat i del professorat. En aquest cas el departament de Disseny Industrial i de Ceràmica van treballar junts per desenvolupar el projecte. Els alumnes han de veure l’oportunitat d’aprendre fent treballs fora del lloc i rutina diàries.
  • La presentació d’uns resultats públics que donen visibilitat tant a l’escola com a l’empresa.
  • Que hi hagi connexió amb experts de la matèria, per tal de poder treure el màxim profit i visibilitat.
  • Que els alumnes i l’escola puguin rebre beques de col·laboració amb les empreses.
  • L’obertura de més possibles col·laboracions o la possibilitat de seguir investigant sobre el tema.

Línies d’innovació educativa

Innovació Virtual (apps, gamificació, tauletes) – vs – Material (impressió 3D, tall làser)

Està clar que el que crida l’atenció a l’alumnat és la sorpresa, per tant, serà millor executar el que menys coneixen, i així també aprofunditzen i aprenen sobre el tema. Poso en dubte, igualment, que a molts instituts sigui possible la imrpessió 3D o el tall làser com a material, més aviat diria taller amb serres i fusta…

Innovació Neuroeducativa – vs – Social

L’estudi del cervell o dels problemes social per decantar la línia d’innovació cap a un costat. Penso que tots dos són necessaris, i que pot ser entenent el cervell som capaços d’entendre perquè ens comportem d’una determinada manera com a grup.

Innovació Interna – vs – Externa

Fer la innovació només a l’àmbit de la classe o portar-la més enllà, a tot el centre o més enllà.

Reflexions sobre el treball individual: el TFM el realitzo a una escola en la que hi ha una USEE i m’agradaria plantejar com a idea si en lloc de tenir als alumnes d’aquesta unitat en una aula separada amb quatre professors i que vagin fent inclusions a algunes matèries, es podria plantejar el contrari, tenir-los a dins de l’aula ordinària sempre però amb el suport de més professors.

En aquest cas no seria una innovació ni virtual ni material, sinó que va més aviat per la branca social i externa, ja que això es podria aplicar a tots els centres amb aquestes característiques.

Reflexions sobre el treball grupal: el vídeo sobre el projecte de l’elevador es podria explicar des d’una línia innovació virtual ja que manipulem audiovisuals, social en quant a que és un mitjà de comunicació recurrent a la societat i externa perquè el publicarem al bloc i qualsevol podrà tenir accès.

Treball per projectes

A tecnologia ho utilitzem molt freqüentment, però dins de la mateixa metodologia hi ha diferents tipus que pot ser ens donen idees per poder desenvolupar projectes.

  • ABP/PBL: treball per projectes, en què nosaltres plantegem als alumnes el projecte que han de solucionar.
  • Inquiry-Based Learning: són els alumnes els que seleccionen quin problema volen solucionar.
  • Challenge-Based Learning (CBL): tot parteix d’un repte, motivador. Alguns exemples aquí.
  • Deeper Learning: aprofundir en un tema més del que tocava pels continguts del curs. En aquest cas, l’activitat de música i tecnologia que he plantejat en aquest bloc es podria considerar com a tal, ja que s’aprofundeix en Arduino quan només s’havia de tractar els circuits elèctrics i Kirchoff.
Anuncios

2 thoughts on “S7. Exemples d’innovació docent

    1. Doncs em sembla perfecte, seria un exercici més del màster en què apliquem els coneixements, quina millor manera d’aprendre, que fent? Poso en qüestió perquè no podem modificar també el 30%, 30% i 30% principal… 😛

      Me gusta

Responder

Introduce tus datos o haz clic en un icono para iniciar sesión:

Logo de WordPress.com

Estás comentando usando tu cuenta de WordPress.com. Cerrar sesión / Cambiar )

Imagen de Twitter

Estás comentando usando tu cuenta de Twitter. Cerrar sesión / Cambiar )

Foto de Facebook

Estás comentando usando tu cuenta de Facebook. Cerrar sesión / Cambiar )

Google+ photo

Estás comentando usando tu cuenta de Google+. Cerrar sesión / Cambiar )

Conectando a %s