S9. Xerrada Engaging Science / SCIENTIX. Jordi Domènech.

ENGAGING SCIENCE

Avui tenim la visita del Jordi Domènech i la Silvia del projecte Engaging Science a explicar-nos una miqueta de què tracta aquest projecte.

Com a activitat prèvia a la xerrada havíem d’anar a la web http://www.engagingscience.eu/es/ i crear-nos un usuari per poder descarregar-nos un recurs que ens semblese interessant i deixar un comentari. L’activitat que he seleccionat és:

Guerra de cotxes

Em sembla molt interessant donat que:

  • Posa en relleu un problema actual molt important com és la contaminació.
  • Dona a conèixer les energies alternatives que ja estan en funcionament.
  • Fomenta l’esperit crític de l’alumnat.
  • Potencia la recerca, investigació i interés dels nois i noies.
  • Aplica l’aprenentatge significatiu de l’alumne en posar-lo davant d’una possible situació real.
  • El tema va més enllà d’un exercici de classe.
  • Els fa reflexionar i treure les seves pròpies conclusions després d’haver fet un anàlisi.
  • Utilitza el joc com a eina per aprendre continguts sobre les energies renovables.

He de dir que m’ha costat decidir-me perquè totes elles em semblaven interessants, i com a persona curiosa que em considero, em venien ganes de fer-les totes. Em sembla clau el fet de presentar les activitats com a preguntes: ¿Muerte al dièsel?; Atletas o máquinas; ¿Sí o no al fracking?. Només això ja et posa tens i t’entra la curiositat de saber més sobre el tema o almenys de replantejar-te la teva opinió, perquè tot i que puguis tenir-ne d’una, sempre està bé revisar-la (possar-la en dubte), discutir-la i poder canviar-la o reafirmar-la.

A la conferència el Jordi ha deixat clar que em d’evolucionar com a ciutadans, ja que la tendència en què estem evolucionant com a ciutadans, no només és la d’escollir els nostres representats perquè facin la seva feina, sinó que hem de ser capaços d’opinar sobre tot el que ens afecta. Per això és tan important que podem tenir una visió i opinió sobre els temes importants a la societat.

El procés que ha descrit constaria de tres fases:

  1. Comprendre: s’ha d’analitzar la informació que rebem, i per això ens podem ajudar d’anuncis o noticies properes als alumnes i relacionades amb temes on poden aplicar l’estudiat a classe. Això crearà debat, que és el primer pas per poder seguir treballant.
  2. Decidir: no hem d’adoctrinar-los, està clar, hem de donar-li eines perquè siguin capaços de prendre les seves pròpies decisions, al cap i a la fi ho hauran de fer tota la seva vida. Han d’aprendre a valorar els riscos de les diferents possibilitats. Per això necessitem:
    • Un context sobre el que es planteja la pregunta.
    • Un conflicte ( aquesta qüestió que comentava abans).
    • Una solució, que no ha de ser ni fàcil ni tancada, perquè es tracta de que obrin la ment i no aparegui només una resposta.
  3. Actuar: han de saber que amb les seves opinions i decisions tenen poder, i que agrupats en societat tenen més força per poder canviar les coses que creguin que haurien de ser diferents.

Pot ser algun dia tenim una democràcia com la de Suïssa on hi ha una “Democracia directa”. Però això podria donar per una activitat a l’estil engaging, s’ha de llegir molt per poder opinar… Aquí alguns enllaços:

Así funciona el sistema de política en Suiza.

El ‘exceso’ de democracia en Suiza podría lastrar su economía y asustar a los inversores.

Activitat: el fi de les bosses de plàstic

Per tal de poder conèixer les activitats desde dins, ens hem possat en el paper dels estudiants i hem fet una activitat relacionada amb l’impacte de les bosses de plàstic. Algunes de les reflexions que han aparegut han sigut la gran illa de plàstic que existeix al nostre planeta degut a les corrents marítimes.

Entre tots hem reflexionat sobre algunes opcions que podrien donar solució a la problemàtica: utilitzar cistells o carrets per la compra, la utilització de bosses biodegradables… Un cop hem dit la nostra, es tractava de que gràcies a una activitat grupal fòssim capaços de debatre amb dates reals que ens proporcionàven per tal de poder prendre una decisió posterior basada en fets reals. Us convidu a que investigueu més a la seva web, ja que els projectes són molt interessants!.

He de dir que admiro gent com la del següent vídeo, que porta endavant les seves idees i crea solucions per problemes de tota la societat, i a més, són molt joves!! A la seva web podeu consultar més informació.

Projectes i recursos europeus

La veritat que em sembla molt útil tota aquesta informació ja que a vegades per desconeixement o per mandra no es duen a terme moltes bones idees. Coneixent aquestes possibilitats crec que les hauríem d’aprofitar perquè ens ajuden a formar-nos, donen possibilitats als joves i posen en marxa projectes interessants. Hi ha a més creen una roda de demanda i interès de manera que es puguin destinar més fons a l’educació. Tot i així dono les meves felicitacions als emprenedors, ja que s’han de tenir dues qualitats molt importants i no massa freqüents, IDEES i VALENTIA!! A més de treball clar, que això sempre és necessari :-).

Xplora health és un dels projectes financiats per fons europeus i que ofereix recursos basats en l’aprenentatge de ciències basada en la indagació (ECBI). Un dels exemples seria: Ajuda’m a curar el càncer de la Nadia.

 

Anuncios

Responder

Introduce tus datos o haz clic en un icono para iniciar sesión:

Logo de WordPress.com

Estás comentando usando tu cuenta de WordPress.com. Cerrar sesión / Cambiar )

Imagen de Twitter

Estás comentando usando tu cuenta de Twitter. Cerrar sesión / Cambiar )

Foto de Facebook

Estás comentando usando tu cuenta de Facebook. Cerrar sesión / Cambiar )

Google+ photo

Estás comentando usando tu cuenta de Google+. Cerrar sesión / Cambiar )

Conectando a %s