S12. DEBAT EFQM i activitats ciència ficció

DEBAT EFQM: escola pública vs privada

Opinió prèvia

Abans de classe he estat consultant dates per tal de poder tenir una opinió més fonamentada sobre el tema, algunes de les fonts han sigut aquestes:

http://revista.unir.net/especiales/informe-pisa/    Molt bona pàgina web amb dates analitzades de l’informe PISA.

http://www.fbofill.cat/sites/default/files/574.pdfhttp:/

www.izquierda-unida.es/sites/default/files/doc/informecosteplazaescolar00.pdfhttp:/

www.elconfidencial.com/alma-corazon-vida/2014-05-19/colegios-publicos-o-privados-el-informe-pisa-analiza-cuales-son-mejores_132970/

Segons el que diuen, els resultats acadèmics dels alumnes dels centres concertats són més elevats que els dels centres públics. Tot i això, quan es treuen les diferències socioeconòmiques dels alumnes, la diferència és realment petita. La diferència entre uns centres i altres són:

  • Degudes als seus alumnes i no als centres per si mateixos.
  • Degudes al punt de partida amb que ja entra l’alumne al centre.
  • Influenciades per la formació que tenen les famílies dels alumnes, a més nivell educatiu de les famílies, millors resultats obtenen els estudiants.
  • Inflament de notes als centres privats i selecció només dels “més bons.”

Si consulteu les webs, ens podem adonar, que fins i tot, els directors de centres privats-concertats defensen la importància i el bon treball que es fa als centres públics, i apunten que és essencial que a la societat hi hagi una bona educació pública.

Una consideració personal apart d’això, és que com a professors no avaluem els continguts o els conceptes, avaluem per competències i en valors. Per mi, és molt més important que un alumne sigui capaç de ser tolerant i aprendre de les diferències que hi ha entre les persones i cultures, que viure en una “món irreal” en què tots són iguals. Si amb això un alumne de la pública ha de perdre un percentatge de nota al seu examen final respecte d’un de la concertada, segur que haurà guanyat molt més en formar-se com a persona que coneix i respecta a la resta.

Comença el debat! 

Al següent enllaç es pot escoltar el debat complet: escoltar debat.

Els estudiants es divideixen pel tema que defensen en situacions enfrontades. Es posa la figura del moderador que anirà canviant al llarg de la sessió. i que ha fet seguir diferents mètodes per posar ordre al debat:

  • Només la persona amb un objecte determinat pot parlar: no ha sigut massa eficaç la veritat.
  • Fer una llista amb els torns de paraula: es perd el fil de la conversa.
  • Debat espontani, hi ha interrupcions contínuament però el debat és més viu.

M’imagino que fer un debat a classe d’ESO deu ser complicat però s’han de provar diferents maneres de realitzar-ho i experimentar, perquè cada grups és un món.

Arguments pro privada:

  • Més recursos, millors instal·lacions.
  • Més barata.
  • Millor per l’alumne, notes més altes.

Arguments pro pública:

  • Universal i gratuïta per tots.
  • No fa diferències culturals, socials, econòmiques.
  • És un dret constitucional.

Conclusions

Durant el debat han sortit molts temes i arguments diferents, però alguns dels més polèmics han sigut:

  1. Les diferències entre les notes de centres públics i privats: en general són més altes a les privades però també som tots conscients com es manipulen les dates i com fan fora als alumnes que no arriben a les notes que ells pensen que són correctes.
  2. Funcionariat: els professors que són funcionaris pot ser no reben les revisions i inspeccions necessàries per tal de que continuin realitzant la seva tasca de manera adequada.
  3. Raons econòmiques: els pro-privada defensen que un sistema amb només pública no és sostenible, i els pro pública defensem que l’educació no és un negoci i que per tant, el cost d’una i altra és el mateix amb la diferència que la privada vol treure un benefici, fet amb el que no podem estar d’acord els pro-pública, ja que és un dret universal.

Ha estat un debat molt enriquidor, tot i que la meva opinió segueix sent la mateixa, inclús més forta, ja que arguments com: “Jo defenso la pública, però tal i com està ara, que no funciona, defenso la privada.” Són totalment contradictoris, és com si un del Barça diu: “sí, jo sóc del Barça però com guanya el Madrid em faig del Madrid”. Si creiem en algo, hem de defensar-ho i lluitar per aconseguir millorar-lo, i no empassar-nos l’argument que defensen els que no cuiden dels serveis públics.

Una altra reflexió que llenço a l’aire, em sembla que una manera efectiva de que es millorin els serveis públics, i la seva gestió perquè siguin viables, podria ser que els treballadors que reben salari públic, és a dir, que treballen per l’administració pública, sobretot si són polítics, metges i professors, gent amb una responsabilitat molt gran, hagin de fer servir obligatòriament els serveis públics, d’aquesta manera farien el possible per millorar-lo i cuidar-lo. Em fa molta gràcia quan els polítics diuen que defensen l’educació pública i mai l’han fet servir, com milloraras algo que desconeixes totalment? En fi…aquest tema em treu de polleguera així que ho deixo aquí que sinò…

 

Videos de ciència ficció

Després hem passat a fer el Cinefòrum amb diferents películes o talls de sèries:

L’elecció de la pel·lícula hauria d’estar condicionada per:

  • El temps, legalment es poden agafar talls de pel·licules de màxim 2 minuts per utilitzacions pedagògiques.
  • Duració, recomanable que no durin més de 3 minuts, ja que els estudiants perden l’interés amb més.
  • Edat, comprovar l’edat permesa de visualització, caldria revisar l’edat de Mad Max en aquest cas.
  • Tema, que estigui relacionat amb algun tema treballat o tractat a classe seria l’ideal, tot i que sempre va bé obrir debats interessants.

Les activitats a realitzar haurien d’intentar:

  • Formular al menys una pregunta relacionada amb el vídeo però no cal que siguin redactades per nens de 3 anys.
  • Permetre que les respostes siguin obertes, d’aquesta manera l’alumne desenvolupa la seva opinió i també permet obrir el debat.

Molt bé, aquesta classe m’ha agradat molt! El temps s’ha passat volant, em discutit un tema molt interessant i després agafat idees i millores per l’ús de la ciència ficció a classe. Ja tinc pelis per veure que no havia vist 🙂

Anuncios

One thought on “S12. DEBAT EFQM i activitats ciència ficció

Responder

Introduce tus datos o haz clic en un icono para iniciar sesión:

Logo de WordPress.com

Estás comentando usando tu cuenta de WordPress.com. Cerrar sesión / Cambiar )

Imagen de Twitter

Estás comentando usando tu cuenta de Twitter. Cerrar sesión / Cambiar )

Foto de Facebook

Estás comentando usando tu cuenta de Facebook. Cerrar sesión / Cambiar )

Google+ photo

Estás comentando usando tu cuenta de Google+. Cerrar sesión / Cambiar )

Conectando a %s